måndag 26 september 2016

Psykisk hälsa

Sociala färdigheter

26 september läste jag en artikel om en studie som visar hur man kan hantera barnens upplevda känslor.
Forskarnas studier undersöker om hur vi kan hjälpa barn som föds för tidigt, och andra studier försöker att ta reda på hur autism yttrar sig hos spädbarn. Forskarna försöker att använda olika verktyg för att träna barnen i social färdighet. Verktygen skulle testas i skolor och förskolor för att lära barnen att känna och förstå, men verktygen utvärderas inte i svensk miljö. Lilianne Eninger har översatt ett program som används i amerikanska förskolor och skolor, och hon tycker att det är användbart, därför vill hon prova det i svensk miljö.

Lilianne Eninger har förklarat att barn i förskoleåldern har svårt att förstå och hantera sina känslor för att barnen kan ha flera känslor i samtidigt. Tillexempel barnens skrik, tårar och ilska, följt av skratt och nya tårar i besvikelse. Det beror på barnets normala hjärnutvecklingen som inte har hunnit koppla ihop sina upplevda känslor. Eninger har översatt Ps PATHS program och använt i förskolor och skolor i Amerika. De har fått bra resultat med förbättring av barnen. Hon vill använda programmet i svenska förskolor med barn i ålder 4 och 5 för att se om det lyckas också i svensk miljö. Eninger och hennes kollegor ska bedöma barnen med mätverktyg och barnen ska bedömas både före och efter läsåret med Ps PATHS och sedan ska de jämföras.

Jag tycker att Sverige inte behöver någon hjälp från ett annat land för barnens skul, eftersom Sverige alltid strävar efter barns utveckling och hanterar barns situationer på många olika sätt. Men det är också är bra att Sverige får mer förbättring från Lilianne Eninger och mer erfarenhet av hennes program.

Inga kommentarer: